Paweł Romańczuk

Piątek, 17 sierpnia 22:30 Paweł Romańczuk – Smycousmatic – installation for mechanical duets – instalacja | Czarna Sala

Paweł Romańczuk, urodzony w 1975, odebrał wykształcenie muzyczne w klasie kontrabasu w Państwowej Szkole Muzycznej Ist. w Bolesławcu. Muzyk, kompozytor, od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy Małe Instrumenty, w ramach której realizuje własne potrzeby artystyczne. Jest autorem muzyki do ponad 20 filmów i spektakli teatralnych, własną muzykę opublikował na 15 płytach LP, SP, CD i DVD w Polsce, Japonii i Francji oraz zagrał około 300 koncertów w Europie i Azji. Zgromadził unikalny zbiór ponad 600 nietypowych instrumentów muzycznych, wykorzystywanych w działaności koncertowej nagraniowej i wydawniczej. Do współpracowników należą: Pierre Bastien, Margaret Leng Tan, Evan Ziporyn, Jean-Marc Zelwer, Chris Baldwin, Ghedalia Tazartes, Andrzej Załęski, Robert Niziński, Paweł Czepułkowski, Piotr Kurek,

Cinema Teather, Mariusz Wilczyński, Cezary Duchnowski, Paweł Hendrich, Sławomir Kupczak, Transfuzja (Bauer, Duchnowski, Orzechowski), Księżyc, Svitlana Nianio, In-Between (Cezary Duchnowski, Kostas Georgakopulos), Sebastian Buczek, Joanna Bronisławska, Mateusz Rybicki, Za Siódmą Górą, Paul Preuser, Rafał Augystyn, Jacek Sotomski i inni. Występował na większości festiwali muzycznych i filmowych w Polsce (m.in. Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Tradycji i Awangardy Kody, World Days Music, 70-lecie Związku Kompozytorów Polskich, Industriada, Krakowska Nagroda Filmowa, Animator, Nowe Horyzonty, inne) oraz poza krajem (w roku 2017 w Huddersfield Contemporary Music Festival, Davos Festival, SchulzFest Brno) oraz współtworzył program Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. Jest badaczem kultury instrumentów muzycznych : w 2010 roku opublikował pierwsze na świecie opracowanie historii toy piano; w 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka”, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Drugie wydawnictwo kontynuujące idee „samoróbki” poświęcił 20 osobowej grupie warsztatowej, z którą przygotował i zrealizował zbiór utworów na płycie „Gruppo di Construzione”. Był to drugi duży projekt warsztatowy zrealizowany we współpracy z Fundacją PozyTywka.

Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi. Do tej pory przeprowadził około 80 warsztatów w kraju i zagranicą, m.in. w renomowanej uczelni Massachutes Institute of Technology w Bostonie, USA. Działalność edukacyjną prowadził wśród osób w każdym wieku, w tym również dla osób z różnymi stopniami niepełnosprawności. W roku 2017 odznaczony medalem Prezydenta Miasta Wrocławia za wkład w tworzenie lokalnej Kultury.

Przedmiotem planowanej pracy jest działanie na pograniczu instalacji dźwiękowej i performatywnego aktu ingerencji w nią. Obszarem, w którym odbędzie się ta aktywność jest 10 instrumentów smyczkowych : psalterium, herzzitter, fidel, skrzypce, ćwierćwalec smyczkowy, które mogą być obsługiwane w połowie mechanicznie a w połowie manualnie. Punktem wyjścia jest statyczny ruch, przenoszący wrażenia dźwięku przez obcowanie z równomiernie poruszającym się, bezgłośnym mechanizmem. Organizm dziesięciu smyczków wyznacza kinetyczną naturę instalacji, przeniesioną na przestrzenny i stały układ instrumentów – realnych obiektów rozmieszczonych wśród słuchaczy. Dźwięk generowany metodą wydawałoby się „tradycyjną” posiada w tym ujęciu specjalne atrybuty interpretacyjne i artykulacyjne, których żywy wykonawca pozbawia się w toku nauczania gry. Stąd powstałe ujęcie audio brzmi jednak odmiennie, odkrywa w oczywistych źródłach treści nieoczywiste.