Lucio Capece

/ A Perceptual Ecosystem – performance/instalacja – Park 18.08 23:00 /

 

Instalacja-performance nad jeziorkiem naprzeciwko głównego budynku festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Performans-instalacja odbywa się po imprezach, wieńczących każdy dzień festiwalu; rozpoczyna się o czasie ich zakończenia i trwa trzy godziny w ciągu nocy.W poprzedzające noce następuje rejestracja dźwiękowa przestrzeni. Nagranie odtwarzane jest podczas trwania trzygodzinnej instalacji-performansu, wyciszane i wzmacniane w nieregularnych odstępach czasowych za pomocą małego systemu stereo PA. Nagranie to jest jednocześnie odtwarzane (nieustannie, ale w sposób niemożliwy do usłyszenia) poprzez przetwornik podłączony do światła stroboskopowego, generującego reakcję świetlną według aktywności dźwięku w nagraniu. Reakcja świetlna uruchamia czujnik dźwięku, który z kolei uruchamia sinusoidalne fale i obszary (gwiazdy dźwiękowe), wydedukowane na podstawie częstotliwości obecnych w oryginalnym nagraniu. Czujnik Obecności jest też aktywowany przez obecność osób, zbliżających się do miejsca nad jeziorem. W tym przypadku obecność czujnika generuje stabilne i nieco dłuższe (pięciosekundowe) fale sinusoidalne.

Te sinusoidy, plamki i linie wzmacniane są przez trzy bezprzewodowe, unoszące się na wodzie głośniki oraz pięć podwieszanych głośników bezprzewodowych.Cztery lampy ultrafioletowe przymocowane są pionowo do czterech drzew w okolicy jeziorka; te cztery światła to wyobrażone kąty pięcioramiennej gwiazdy, tworzonej razem ze światłem stroboskopowym (jako piąte światło, tworzące kąt piątego ramienia gwiazdy).Zamysł stojący za tym zasadza się na stworzeniu serii niejednoznacznych zdarzeń dźwiękowych, stymulujących świadomość wieku połączonych ze sobą aspektów percepcji oraz cech charakterystycznych samej natury.

Lucio Capece sam mówi o swojej twórczości tymi słowy:
„Moimi głównymi celami i motywacjami są radość i wiedza, które odnajduję dzięki zagłębianiu się jak tylko mogę w doświadczenie percepcyjne poprzez dźwięk oraz inne elementy modulujące to doświadczenie. Praca w obrębie doświadczenia percepcyjnego nie jest nawet głównym celem. To raczej proces poprzez który dotykam osobliwości życia codziennego – wydaje mi się to niezmiernie fascynujące. Nie chcę proponować spektakularnego albo szokującego doświadczenia, zamiast tego sugeruję wyjątkowość codziennego życia. Praca nad tym jest bardzo wymagająca i potrzeba do niej dyscypliny. To nie tylko siedzenie i patrzenie, ale rzeczywista praca nad sobą i próba dekonstrukcji przyzwyczajeń percepcji, które sprawiają, że doświadczamy wydarzeń wokół nas nie zauważając ich. Większa część tych wydarzeń jest niezwykle złożona, ale nam wydają się zdumiewająco proste”.

http://luciocapece.blogspot.com/

DSF8373-640x425