Idea

Sanatorium Dźwięku 2017

Kolejny turnus w sokołowskim sanatorium upłynie pod znakiem innowacyjnych kuracji zimnymi i gorącymi dźwiękami, kamieniami i kijkami, w kinie i plenerze. Dry Mountain Orchestra pod kierunkiem Keitha Rowe’a i Gerarda Lebika weźmie na warsztat konceptualne partytury Christiana Wolffa poszukując klucza do współczesnej interpretacji muzyki eksperymentalnej. sanatory17 – wystawa zaprogramowana przez wiedeńskich artystów Klausa Filipa oraz Noida – pokaże współczesne tendencje europejskiej sztuki dźwięku. Kurator Michał Libera zaprezentuje z kolei program Cinema Surroundings, którego punktem wyjścia jest dźwięk w kinie i jego problematyczny status. Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku to istniejący od 2015 roku festiwal poświęcony muzyce współczesnej oraz sound artowi. Jego głównym celem jest przedstawienie zjawisk i nurtów XX i XXI wieku przy zachowaniu równowagi pomiędzy tradycjami sztuki eksperymentalnej a nowymi, jeszcze nie do końca zdefiniowanymi tendencjami.

Program tegorocznej edycji wspiera się na paru masztach, a rozpięta między nimi plątanina drabinek, żagli i lin umożliwia najbardziej karkołomne przejścia i węzły dla zaprawionej publiczności.

Jednym z filarów tegorocznej edycji jest niewątpliwie sanatory17, przegląd najnowszego sound artu często powiązanego z lokacją i wynikającego z artystycznych rezydencji organizowanych przed festiwalem we współpracy z AIR Wro. I tak Ryoko Akama w ruinach byłego Sanatorium Brehmera zaprezentuje swoją instalacje dźwiękową Objects Migration 01, dedykowaną temu niezwykłemu miejscu, a Julien Ottavi w It Lives on a Farm za pomocą specjalnie przetworzonych ogniw piezo udźwiękowi same rośliny i ich elektryczną aktywność, zaś w Ghost Hunter będzie starał się schwycić brzmienia nieuchwytne. Ulla Rauter w TACET poszukuje ciszy w wielkomiejskim szumie, a w façade scan przekłada faktury ściany na partytury. Imaginary Habitat Ute Wassermann to z kolei cały ekosystem rezonujących przedmiotów na membranach głośników, zaś Tuning Boris’a Baltschuna i Serge’a Baghdassariansa zderzy w ruinach sanatorium wideo z balonem i stały ton z glissandem. Wreszcie Christine Schörkhuber postanowiła zmierzyć z palącym problemem migracji i relokacji w We Arrived on the Dark Side of Europe: The Tents of Idomeni, instalacji opartej na namiotach z narracją dźwiękową. We wszystkich pracach powracają wątki ciszy albo przemilczenia, brzmień i głosów niesłyszalnych lub niesłuchanych, ale także relacji między obiektem, obrazem i dźwiękiem, co stanowi linę przerzuconą na sąsiedni maszt programu.

Kolejnym filarem Sanatorium Dźwięku jest bowiem wątek filmowy, do którego pretekstu dostarcza niedawno w pełni zreanimowane Kino Zdrowie. Cinema Surroundings to program złożony z trzech luźno powiązanych wydarzeń, dla których wspólnym mianownikiem jest dźwięk w kinie i jego problematyczny status. Emphysema Michała Libery, Barbary Kingi Majewskiej bazują na ostatniej noweli Franza Kafki Śpiewaczka Józefina, czyli naród myszy oraz sanatoryjnych przypadkach gruźlicy. Łukasz Jastrubczak i Henryk Zastróżny wcielą się w taperów grających do nieistniejącego filmu, w nawiązaniu do słynnego eksperymentu Waltera Ruttmana Wochenende. Z kolei Hilary Jeffery, Giedon Kiers i Zsolt Sőrés w Inconsolable Ghost – Sokołowsko Channelling będą próbowali redefiniować koncept „poszerzonego kina” poprzez okultyzm i zjawiska paranormalne. Także Piotr Tkacz w swoim Kinie pamięci powróci do historii miejsca kina Zdrowie i Sokołowska w formie trzykanałowej instalacji. Alfredo Costa Monteirio zmiksuje w Fragments of an Unfinished Tale (A Cinematic Story) ścieżki dźwiękowe z 70 filmów reżyserów krajów bloku wschodniego, a Daniel Muzyczuk przeprowadzi analizę klasycznych już eksperymentów Kena Jacobsa i Michaela Snowa.

Kino to w końcu fuzja obrazu i dźwięku, optycznej iluzji, magii światła i ruchu, więc nie dziw, że relacja między audio i wideo stanowi kolejny istotny punkt programu tej edycji festiwalu. Phil Niblock będzie na żywo miksował swoje nagrania terenowe w duecie z improwizowanym montażem klipów, za który odpowie Katherine Liberovskaya. Noid i Klaus Filip (także kuratorzy wystawy sanatory17 w swoim Photophonie przywracają pionierskie eksperymenty z optosonicznymi syntezatorami epoce DIY. Kolejnym audiowizualnym duetem będzie Saturn 3, zderzający elektromagnetyczną muzykę Łukasza Szałankiewicza i akustyczne maszyny Arthura Donovana. Wśród działań na pograniczu instalacji i koncertu plasuje się Lucio Capece, który powraca ulubioną nocną porą do parku, jak na zeszłorocznym Sanatorium Dźwięku. Tym razem nad stawem, w godzinach między afterami a świtem, zaprezentuje minimalistyczny A Perceptual Ecosystem z fal sinusoidalnych i stroboskopowych świateł, pobudzany ruchami odbiorców. Z kolei Marek Chołoniewski do sterowania swoim audiowizualnym występem Cymatic Brain wykorzystuje ruchy samych myśli, czyli fale mózgowe.

Tegoroczny festiwal to także oczywiście koncerty, choć i ta forma zazwyczaj zostanie podważona lub przekroczona. Jak choćby przez Alfredo Costa Monteiro, który zagra ośmiogodzinny, całonocny performans A Halo of Light Surrounded by Darkness albo Marcina Barskiego w jego radiowym projekcie Sen Wandy. W tym roku na pewno jedną z kulminacji zbuduje występ duetu dwóch legend free improv, czyli Johna Tilbury’ego na fortepianie i Keitha Rowe’a na amplifikowanej gitarze i innych obiektach. Ten ostatni, wraz z kuratorem festiwalu Gerardem Lebikiem, wystąpi jako lider Dry Mountain Orchestra złożonej z obecnych na festiwalu muzyków. Wspólnie zinterpretują otwarte partytury Christana Wolffa: Sticks, Stones i Edges, co wpisuje się w Sokołowskie powroty do tradycji muzyki eksperymentalnej. Akcentem łączącym muzyczną i wizualną aktywność organizatora festiwalu (Międzynarodowe Laboratorium Kultury) będzie wystawa grafik Rowe’a inspirowana właśnie notacją Edges Wolffa. Z kolei Julia Eckhardt zagra na altówce utwór OCCAM IV współtworzony w licznych sesjach z samą mistrzynią Eliane Radigue. Wątek ciągłego dekonstruowania, negocjowania i budowania kanonu będzie kontynuowany na porannych wykładach i panelach dyskusyjnych: Daniel Brożek opowie o tradycji sound artu, a Jan Topolski o muzyce elektronicznej byłej Jugosławii i Czechosłowacji. A o wszystkim będzie można pomyśleć i zapomnieć podczas wyzwalających nocnych afterów, których muzyczną oprawę zapewnią DJ Dwie Lewe Ręce i Dj DJ Morgiana (za duszno) oraz Bartosz Zaskórski (Pointless Geometry).

Idea festiwalu: Gerard Lebik, Zuzanna Fogtt

Autor tekstu: Jan Topolski

///

Po raz trzeci już Biuro Wrocław 2016 wspólnie z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ w ramach Programu Rezydencji Artystycznych AIR Wro zaprosiło artystów dźwiękowych na wizyty studyjne do Sokołowska. A-i-R Sanatorium Dźwięku Sokołowsko to powstały w marcu 2016 roku program rezydencji dla kompozytorów, improwizatorów i muzyków, którzy efekty swojej pracy prezentują w ramach Festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku właśnie. W 2016 roku Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ wraz z Programem Rezydencji Artystycznych AIR Wro zaprosiła ośmiu artystów tworzących na styku muzyki, nowych mediów i performensu (m.in. Martin Howse, Keith Rowe, Mario de Vega, Alessandro Bosetti). W tym roku byli to Ryoko Akama, Alfredo Costa Monteiro, Klaus Filip oraz Noid, a ich prace zaprezentowane zostaną w ramach festiwalu Sanatorium Dźwięku.

Artyści

Program

Piątek, 18 sierpnia

15:30 Ryoko Akama – Objects migration 01 (2017)

Ryoko Akama – Objects migration 01 (2017) (więcej…)

15:00 All the things that could possibly be audible

Ulla Rauter, Klaus Filip, Noid, Christine Schörkhuber, Ute Wassermann, Julien Ottavi, Boris Baltschun, Serge Baghdassarians, Piotr Tkacz, Gerard Lebik, Alfredo Costa Monteiro – wystawa – otwarcie 18-20.2017 (więcej…)

Demoscena: Artefakty – otwarcie wystawy – Wieża (więcej…)

16:30 Piotr Tkacz

Kino pamięci – Koncert – Sala Brehmera (więcej…)

Sen Wandzi – projekt radiowy – Park (więcej…)

17:45 Noc Kompozytorów – WRO

NOC KOMPOZYTORóW – Mark Trayle (US), Arcana 33 1/3, Jarosław Kapuściński (PL/US), Catch the Tiger, Tibor Szemző (HU), Tractatus – prezentacja – otwarcie  (więcej…)

Saturn 3 – Koncert – Sala multimedialna  (więcej…)

Occam VI by Eliane Radigue – koncert – Sala Brehmera (więcej…)

20:45 Keith Rowe

Keith Rowe – Edges and the passage of time – exhibition – Kinoteatr Zdrowie (więcej…)

 Koncert – Kinoteatr Zdrowie

(więcej…)

 Koncert – Sala multimedialna (więcej…)

23:00 Lucio Capece

A Perceptual Ecosystem – performance / instalacja – Park (więcej…)

Sobota, 19 sierpnia

All the things that could possibly be audible

Ulla Rauter, Klaus Filip, Noid, Christine Schörkhuber, Ute Wassermann, Julien Ottavi, Boris Baltschun, Serge Baghdassarians, Piotr Tkacz, Alfredo Costa Monteiro – wystawa 18-20.2017  (więcej…)

Fragments of an Unfinished Tale (A Cinematic Story)  – Koncert – Kinoteatr Zdrowie (więcej…)

13:00 Premiere of VHS / Pointless Geometry Cassettes – Bartosz Zaskórski – Wsie

Premiere of VHS / Pointless Geometry Cassettes – Bartosz Zaskórski – Wsie (więcej…)

14:00 SOUND ART – pomiędzy mitami założycielskimi a nowymi terytoriami. Glissando#31

SOUND ART – pomiędzy mitami założycielskimi a nowymi terytoriami. Dyskusja panelowa wokół wydania #31 magazynu Glissando i wystawą dźwiękową All the things that could possibly be audible- Park (więcej…)

15:00 CRITICAL BAND ENSEMBLE Warsound | Warsaw

15:00 CRITICAL BAND ENSEMBLE   Donia Jourabchi, Taufan ter Weel, Edyta Jarząb, Dorian Batycka, Krzysztof Marciniak
 Warsound | Warsaw – Sala Multimedialna (więcej…)

Koncert – Sala  Brehmera (więcej…)

Koncert – Sala Multimedialna (więcej…)

Wokół Kina – rozmowa – Kinoteatr Zdrowie (więcej…)

Odma – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36) (więcej…)

Muzyka do filmu, którego nie ma – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36) (więcej…)

INCONSOLABLE GHOST – Sokołowsko Channelling – Koncert – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36) (więcej…)

A Halo of Light Surrounded by Darkness – Koncert nocny – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36) (więcej…)

0:00 After Party

0:00 Czarny Latawiec 0:30 Mchy i porosty – sala multimedialna 1:30 – 4:00 DJ Morgiana – plener

(więcej…)

Niedziela, 20 sierpnia

All the things that could possibly be audible

 Ulla Rauter, Klaus Filip, Noid, Christine Schörkhuber, Ute Wassermann, Julien Ottavi, Boris Baltschun, Serge Baghdassarians, Piotr Tkacz, Alfredo Costa Monteiro – wystawa 18-20.2017 (więcej…)

Fragments of an Unfinished Tale (A Cinematic Story)  – Koncert – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36) (więcej…)

14:00 Jan Topolski

Jan Topolski – Nieistniejące kraje, zaistniała elektronika – Studia eksperymentalne Czechosłowacji i Jugosławii – wykład -Park   (więcej…)

Cymatic Brain- performance – Multimedia hall (więcej…)

Chameleon – solo performance – Sala Brehmera (ul.Różana 2, Laboratorium Kultury) (więcej…)

Sonic Luz – koncert – Sala Multimedialna  (ul.Różana 2, Laboratorium Kultury) (więcej…)

Koncert – Sala Multimedialna (ul.Różana 2, Laboratorium Kultury) (więcej…)

Dry Mountain Orchestra gra Christiana Wolffa – Koncert – Kinoteatr Zdrowie (ul.Główna 36, Sokołowsko) (więcej…)

00:00 After Party

za duszno całą noc = DJ Morgiana b2b DJ Viagem ao Fim da Noite / plenerowo
(więcej…)

 

Edycje

Poprzednie edycje:

Partnerzy

Media

Plakat do pobrania >>>>

Program do pobrania >>>>

program_internet_3_jpg

Palakt_B1_DRUK2

Mapa

Kontakt

Uczestnictwo w festiwalu:

cegiełki na rozwój festiwalu to KARNET – koszt 150 zł – rezerwacja sanatoriumdzwieku@gmail.com

poszczególne wydarzenia (koncerty) – 15 zł-  rezerwacja sanatoriumdzwieku@gmail.com

 

Zuzanna Fogtt – tel.502 081 491
Gerard Lebik – tel.509 452 317

email: sanatoriumdzwieku@gmail.com

Rezerwacje noclegów – w okolicznych pensjonatach możliwe przez organizatorów festiwalu przez email sanatoriumdzwieku@gmail.com

Polecamy też noclegi u czeskich sąsiadów – tylko 10 km – pole namiotowe, domki, kwatery!
https://www.dokempu.cz/teplice-nad-metuji/kemp-auto-camp-zdonov-281/

Adres korespondencyjny:
Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ
ul.Różana 3, 58-350 Sokołowsko